Prijava

[SDL] Studentski Dnevni List

Pretraga

Zdravlje

Veganstvom do zdravlja

Nevena Todorović 27.8.2022. Komentari

Konzumacija mesa, mlečnih proizvoda i jaja, osim činjenice da nanosi štetu životinjama i prirodi, negativno utiče i na naš organizam. Ovakav način ishrane povećava šansu nastanka raka, dijabetesa, gojaznosti, ubrzanog starenja i mnogih drugih bolesti. Istraživanja su pokazala da veganska ishrana, pored zdravstvenih pogodnosti koje pruža, može pomoći i u lečenju mnogih bolesti, pa čak i produžiti životni vek.

Foto: unsplash.com

Jedan od najvažnijih koristi biljne ishrane svakako je zaštita srčanih i krvih sudova. Razlog tome je izbacivanje hrane koja sadrži negativne supstance poput holesterola i zasićenih masti, dok sa druge strane ishranu obogaćuje veći unos biljnih vlakana, nezasićenih masti i antioksidanata. Vlakna su vrsta ugljenih hidrata koja može pomoći u smanjenju nivoa holesterola i normalizovati krvni pritisak. Pogotovo su delotvorna vlakna iz pasulja i ovsa. Nezasićene masti su zdrave masti, a nezasićene masne kiseline smanjuju rizik od pojave kardiovaskularnih bolesti. U namirnice bogate ovim kiselinama spadaju: orasi, bademi, kikiriki, maslinovo ulje, avokado, kao i tofu, susam i čija seme.

Antioksidante možemo okarakterisati kao borce protiv slobodnih radikala. Negativno dejstvo slobodnih radikala odražava se u vidu nastanka mnogih bolesti, između ostalog i pojave srčanih oboljenja. Najveći procenat antioksidanata nalazi se u voću kao što su: kupina, malina, brusnica i šljiva. Pravilna, balansirana biljna ishrana pomaže i u lečenju već nastalih bolesti srca. Prema rečima Svetske zdravstvene organizacije, preveliki unos hrane životinjskog porekla uzrokovalo je porast bolesti srca i krvnih sudova, dok je istraživanje BMJ-a iz 2019. godine potvrdilo da vegani imaju čak 22 odsto manje šansi za oboljenje od ovih bolesti.

Foto: pixabay.com

Biljna ishrana takođe ublažava bol i otoke izazvane reumatoidnim artritisom. Kako pokazuju najnovije studije objavljene od strane AJLM-a, ovakva ishrana pruža olakšanje ljudima smanjujući oticanje zglobova. Veganstvo obogaćeno zdravim nutrijentima iz svežeg voća i povrća, vidno povećava funkcionalne sposobnosti obolelih. Dr Nil D. Barnard, glavni autor ove studije, podstiče pacijente da pre prelaska na lekove promene način ishrane. Ispitanici na veganskoj ishrani su već nakon 16 nedelja izgubili na težini i osetili poboljšanje zdravstvenog stanja. Jedan od glavnih razloga smanjenja težine kod ispitanika predstavlja bolje varenje. Pored uticaja na težinu, zdrava crevna flora ključan je faktor dobrog fizičkog i psihičkog zdravlja. Unos namirnica životinjskog porekla, pogotovo prerađene hrane, može preopteretiti probavni sistem i usporiti ga. Česti su i zatvori stolice koji traju danima, a koji su praćeni neprijatnim osećajem nadutosti i težine u crevima. Veganskom ishranom sprečavamo usporavanje metabolizma i pojavu ovakvog stanja, jer pojačanim unosom voća i povrća aktiviramo bolje varenje. Dobru probavu podstiču vlakna, ali isto tako i minerali, vitamini, kao i dobre bakterije koje možemo naći u namirnicama biljnog porekla.

Bezbroj je dobrobiti koje pruža biljna ishrana, a koje i te kako utiču na celokupno zdravlje čoveka i njegov životni vek. Izbacivanje životinjskih proizvoda iz ishrane doprinosi smanjenju rizika od nastanka raka prostate i raka dojke, kao i nastanka karcinoma uopšte. Dokaz tome je i dugogodišnje istraživanje koje je sproveo Krebsforschungszentrum, nemački institut za istraživanje raka, koje je pokazalo da vegani, za razliku od nevegana, imaju duži životni vek.

Izvori: infinityfit.iowww.najboljinacin.rsedukacija.rs

 

veganstvo,vegan,način ishrane,ishrana,zdravlje,srce,varenje,artritis,mršavljenje,bolesti,bolesti prevencija,dijeta,

Komentari

Morate biti registrovani i prijavljeni da biste ostavili komentar.