Prijava

[SDL] Studentski Dnevni List

Pretraga

Zdravlje

Paleo dijeta – bez prerađenih namirnica

Magdalena Kostić 10.3.2022. Komentari

Ishrana je glavni uzrok od dobijanja bolesti kada su u pitanju gojaznost, dijabetes, kancer i mnoga srčana i druga oboljenja. Sve popularnija postaje primena paleo dijete, kako bi se izbegla mogućnost od dobijanja ovih bolesti. Ona se temelji na ishrani koja je bila dostupna ljudima pre razvoja poljoprivrede, jer se smatra da je tada hrana bila zdravija i nije sadržala štetne i veštačke sastojke.

Foto: istockphoto.com

Sam naziv je povezan sa istraživanjem koje je sproveo profesor Loren Kordejn, o ishrani predaka iz perioda paleolita (starijeg kamenog doba). Iako je sirovo meso prva asocijacija na ishranu u praistoriji, u ovoj dijeti nije jedini fokus na tome. Glavni način kako paleo dijeta utiče na zdravlje jeste upravo eliminisanje namernica sa visokim sadržajem masti i kalorija. Plan ishrane podrazumeva unos vitamina, minerala, vlakana, proteina. Tako se organizam brže zasiti, manje se jede i težina se smanjuje. Kao kod svakog režima ishrane i ovde se javljaju dve kategorije, dozvoljenih i nedozvoljenih namirnica. Fokus je na prirodnim proizvodima. Generalno ne treba da se jede sve ono što nije bilo dostupno ni pećinskom čoveku, što se odnosi na sve prerađene namirnice. Kada je striktnost dijete u pitanju, to je individualni izbor

Prvi korak podrazumeva izbacivanje žitarica, mahunarki (pasulj, kikiriki, grašak), mlečnih proizvoda, slatkiša. Prerađeno meso nije dozvoljeno, u vidu salama, viršli, pašteti, suhomesnatih proizvoda. Govedina, svinjetina i živinsko meso, po mogućnosti od životinja koja su hranjene travom, organske proizvodnje ili domaće su veoma dobri za organizam. Kao zamenu za sirće u salatama preporučuje se limunov sok. Riba, bogata omega tri masnim kiselinama i ostrige pune hranljivih vrednosti mogu pomoći organizmu pri procesu odvikavanja od veštačkih proizvoda. Kropmpir, soja i kukuruz su posebno zabranjeni zbog toga što se u današnje vreme genetski i nutricionistički modifikovani. Domaća jaja su dozvoljena, ali ne više od 6 nedeljno. Voće, poput jagoda, dinje, manga, šipka nešto su neizostavno kada je i svakodnevna zdrava ishrana u pitanju. Što se povrća tiče, dobro je ono koje ne sadrži skrob, kao što je špargla, crni luk, papričice i bundeva. Koštunjavo voće i semenke su dozvoljene, poput badema, indijskog oraha, oraha i semenki bundeve. Med i suvo voće se konzumiraju na nedeljnom novou. Pri korišćenju ulja, pored maslinovog, ulja lana i ulja oraha preporučuje se uzimanje ribljeg ulja u kapsulama. Na meniju doručka po paleo dijeti bi se našao omlet od crnog luka i spanaća, a mogu se umesto luka staviti i pečurke. Užina treba biti lagana, najbolje je bobičasto voće ili jabuke. Paleo ručak može biti ispunjen tunom u kombinaciji sa zelenom salatom i bademima. Takođe, može se spremiti pastrmka na žaru, velika mešana salata sa prelivom od limunovog soka i maslinovog ulja. Večera ne treba biti jaka, zato je piletina uz brokoli odličan ozbor. Za večeru je kao i užinu najbolje jesti voće, pržene orahe ili jabuke.

Foto: unsplash.com

Ovakvim načinom ishrane se smanjuje apetit  ubrzava metabolizam, održava mišićnu masa zbog proteina. U organizmu se javlja dovoljno esencijalnih masnih kiselina. Ishrana će odgovarati osobama koje su sklone povišenom šećeru u krvi. Poboljšaće zdravstveno stanje i smanjiti rizik od mnogih bolesti kao što su dijabetes, srčane bolesti i rak. Stvara se alkalno opterećenje na bubrezima, što sprečava gubitak kalcijuma i čuva koštano tkivo, a to može smanjiti rizik od obolevanja od osteoporoze. Nema brojanja kalorija i merenja obroka. Ukoliko dođe do prekomernog unosa proteina organizam se može opteretiti brojnim štetnim materijama, posebno amonijakom koji može imati i toksične posledice. Zato je bitno biti umeren. Dijeta zahteva puno predanosti. Period odvikavanja od kofeina i slatkiša za mnoge je teško zamisliv. Zbog toga se kod nekih mogu javiti sledeći simptomi: umor, glavobolja i potreba za određenom hranom. Ovi problemi nestaju nakon nekoliko nedelja i od tog trenutka paleo dijeta je većini osoba veoma laka, jer se u suštini radi o ishrani kod koje nema gladovanja. 

Bitno je biti strpljiv i znati da se štetne navike ne mogu promeniti preko noći, već postepeno. Sa paleo dijetom, kvalitet života može biti znatno promenjen. 

Izvori: dijeta.net dietx.rs

zdravlje,paleo dijeta,dijeta,ishrana,

Komentari

Morate biti registrovani i prijavljeni da biste ostavili komentar.