Prijava

[SDL] Studentski Dnevni List

Pretraga

Zdravlje

Šta utiče na naš nervni sistem?

Lana Stanisavljević 24.12.2021. Komentari

Nervni sistem je najsloženiji sistem u čovekovom organizmu. On reguliše rad svih ostalih organa i prilagođava reagovanje tela na uticaj spoljašnje sredine.

Foto: unsplash.com

Faktori koji mogu uticati na normalno funkcionisanje su brojni, a kao najčešći se izdvajaju stres i nezdrav stil života. Stres je skup reakcija organizma na štetne faktore iz spoljašnjeg okruženja. Ovi faktori aktiviraju adaptacioni mehanizam koji ga štiti uspostavljanjem ravnoteže sa okolinom. Veliki broj ljudi se svakodnevno suočava sa određenom dozom stresa. Najčešće je izazvan nagomilanim obavezama, rokovima koje imamo za određene zadatke, očekivanjima koje nam okolina nameće... Ako smo prekomerno izloženi stresnim situacijama, to može biti okidač za mnoge bolesti i stanja poput glavobolje, nesanice ili hipertenzije. Kod stresa je najvažnije identifikovati stresne situacije i izbegavati ih kada je to moguće. Pored toga, važno je planirati i organizovati vreme. Ne odlažite ništa ukoliko ne morate jer će vam se obaveze nagomilati, a vreme predviđeno za san i odmor ćete pretvoriti u radno vreme. Takođe, poželjno je da pronađemo hobi i radimo ono u čemu uživamo.

Nezdrav stil života negativno utiče na celokupni organizam. Tu se najčešće podrazumeva nepravilna ishrana, nepravilno spavanje, unos alkohola i kofeina u organizam, nedostatak fizičke aktivnosti. Sve od navedenog je nešto što ne bi moglo na duže staze da šteti organizmu, ali ukoliko to postane naš stil života i pretvori se u svakodnevicu, može postati loše po zdravlje i izazvati brojne bolesti. Zdrava ishrana zahteva posebnu pažnju jer sve što unosimo u naš organizam ima uticaj i na naše mentalno zdravlje (više o tome možete pročitati u tekstu). Ona pomaže kod svih aktivnosti, kao i kod aktivnosti imunog sistema kako bi se borio protiv raznih bolesti. Unos velike količine alkohola i kofeina u organizam može direktno uticati na nervni sistem. Kofein najčešće izaziva nesanicu, dok se pod dejstvom alkohola smanjuju psihomotorne sposobnosti. Pored toga, za neometano funkcionisanje bitan je san. Zbog životnih okolnosti i obaveza, često poremetimo svoj raspored spavanja, što se kasnije odrazi na naše zdravlje. Organizmu je potreban odmor, kao i našem mozgu. Bez spavanja organizam ne može funkcionisati normalno i održavati moždane funkcije (takođe, više u tekstu). 

Zbog aktuelne situacije sa pandemijom, većina aktivnosti se održava putem interneta. Socijalna distanca nam je smanjila mogućnost interakcije sa drugima, što utiče na naše psihičko zdravlje, jer su ljudi socijalna bića. Izolovanost može stvoriti razne psihičke tegobe, a često se dešava da ona pređe u naviku pri čemu se može javiti depresija i povećana anksioznost. Kada postoji neki problem, bitno je da pričate sa nekim o tome jer u suprotnom to može stvoriti dodatnu tenziju, paniku i pritisak, što onemogućava normalno obavljanje svakodnevnih aktivnosti. Pored toga, važno je da skrenete negativne misli au čemu vam može pomoći fizička aktivnost. Odlazak u šetnju jednom dnevno, kratke vežbe ili sport su preporuka. 

Zbog svega što nervni sistem čini za ceo organizam važno je da ga što manje izlažemo negativnim faktorima. 

Izvori: planetazdravlja.combogatstvojezdravlje.wordpress.com

zdravlje,nervni sistem,stres,mentalno zdravlje,ishrana,fizička aktivnost,san,

Komentari

Morate biti registrovani i prijavljeni da biste ostavili komentar.