Prijava

[SDL] Studentski Dnevni List

Pretraga

Zdravlje

Kako prekinuti štetnu naviku zvanu pušenje?

Ana Stojanović 25.2.2021. Komentari

Mladi ljudi su podložni štetnim navikama, a jedna od njih jeste pušenje. Zavisnost nastaje brzo i često se pretvara u začarani krug odvikavanja od cigareta i vraćanja aktivnom pušenju. Poznato je koliko je duvanski dim štetan i za pušače, ali i za ljude u okolini. Sa određenim savetima, borba sa odvikavanjem može biti uspešna. 

Foto: www.verywellhealth.com

Pušenje se ubraja u najrasprostanjeniju bolest zavisnosti i predstavlja faktor rizika za šest od osam vodećih bolničkih uzročnika smrtnosti. Svake godine zbog posledice pušenja umre skoro šest miliona ljudi u svetu, a zapanjujuća je činjenica da svakog minuta, od posledica izazvane ovom zavisnošću, umre deset osoba. Najveći broj pušača čine upravo mladi ljudi. Razlozi su brojni, od znatiželje i uticaja društva, do ugledanja na starije pušače i reklame. Starosna granica za kupovinu cigareta je 18, ali svedoci smo da se to ne praktikuje. Države se bore raznim merama da se broj aktivnih pušača smanji, pa tako u nekim zemljama imamo zabranu pušenja na javnom mestu, stavljanje slika koje prikazuju bolesti izazvane pušenjem na kutijama cigareta i brojne druge mere. Međutim, sve to nije uspelo da u znatnoj meri smanji ovaj problem. 

Zdravlje pušača je ugroženo već sa prvom zapaljenom cigaretom. Vremenom, mogućnost za pojavu raka pluća ili jednjaka se povećava, ali ne samo kod ljudi koji konzumiraju cigare. Duvanski dim ima razna hemijska jedinjena koja su štetna. Ambijentni dim koji pušaci izdišu, izazivaju oboljena kod nepušača koji su u neposrednoj blizini istog. Nekonkrolisano bacanje opušaka je još jedan od problema koji ostaje usled ove loše navike. U Srbiji, na dnevnom nivou se stvori šest tona opušaka, pri čemu samo jedan može da zagadi deset litara vode.

Foto: www.europeanscientist.com

Odvikavanje je  teško, ali ne i nemogće. Postoje razni saveti koji stručnjaci preporučuju. Najbitni deo je psihička priprema za prestanak. Važno je postaviti jasne granice, bilo da se radi isključivo zbog zdravlja, finansija ili fizičke prednosti. Volja je pokretač svega. Nađite motivaciju koja će Vas najlakše voditi kroz ovaj dugi put. Zadovoljite želju za pušenjem u kriznim situacijama nečim drugim, kao što je na primer čaša vode, šetnja, vežbe za opuštanje, neki zanimljiv hobi, grickalice, žvake, itd. Zanimacija i opuštanje mogu pomoći da budete manje nervozni. Pijte dovoljnu količinu vode, spavajte dovoljno, obilno doručkujte. Organizmu će biti potrebno vreme da se navikne na novu rutinu. Prva tri dana u ovom procesu su ključna, ali već nakon toga, žudnja za cigaretom se znatno smanjuje ili nestane. Ne treba prekršiti proces, jer Vas čak i jedan dim može vratiti na početni stadijum. Vaše zdravlje, okolina i priroda biće Vam zahvalni ukoliko se odlučite na ovaj korak i budete istrajni u postizanju cilja.

Ne postoje prednosti pušenja. Što pre uvidite sve štetnosti koje stvara, to ćete pre pomoći sebi. Ne dozvolite da zavisnost preovlada Vašim životom. Budite istrajni i menjajte svest svojih vršnjaka i ljudi oko sebe.

Izvori: zzjzdnz.hrnapser.org

zdravlje,pušenje,zavisnost,navika,štetnost,

Komentari

Morate biti registrovani i prijavljeni da biste ostavili komentar.