Osamdesete su bile jedna od najslavnijih decenija prošlog veka kada je u pitanju muzika. Definisana eklektičnom mešavinom žanrova koji se protežu od pojave hip-hopa do glamurozne vladavine roka, muzika osamdesetih nije bila samo uspon legendarnih umetnika, već je postavila temelj za globalnu evoluciju zvuka. Neki bi čak mogli tvrditi da su osamdesete bile najbolja decenija svih vremena kada je muzika u pitanju. 

Kako su osamdesete predstavljale važan period za svet, to se svakako odrazilo i na muziku. Od muzike napisane u znak protesta, koja je iznedrila moderni rep pokret, do istorijskog koncerta Live Aid, prikazano je oličenje moći koju zvukovi osamdesetih nose sa sobom. Upravo ovaj kultni koncert koji je održan 1985. godine okupio je najbolje od najboljih, od Kvina do Madone. Prikazao je moć muzike kroz humani cilj prikupljanja sredstava u dobrotvorne svrhe. Osamdesete su svakako iskoristile moć muzike da naprave pozitivne promene u društvu. 

Uz taktove pesama Thriller Majkla Džeksona i Sweet Dreams benda Eurythmics, ovo je definitivno bila nezaboravna era za muziku, a ništa manje važni su i Bili Džoul, Sindi Lauper, Brus Springstin, Doli Parton, AC/DC, Bon Jovi, Guns N’ Roses, ABBA — izbor svakako nije nedostajao. Talenat koji se pojavio tokom ove decenije ostavio je trajno nasleđe koje je oblikovalo današnju muzičku industriju. Neke od pesama koje će stariji još dugo pamtiti iste su one pesme kojima će se mladi radovati načuljenih ušiju, jer se hitovi ove decenije tokom godina i dalje nalaze na vrhu.

U nastavku teksta izdvajamo neke od kultnih numera koje su obeležile ovu eru. 

Whitney Houston  I Wanna Dance with Somebody

Iako je na prvi pogled melodija radosna, kada malo bolje razložite ovu pesmu ona više govori o usamljenosti nego o ljubavi, a to upravo pokazuje pevačicinu sposobnst da kroz pesmu zrači toplinom i pozitivnošću. To je kilometrima daleko od borbi sa kojima će se pevačica suočiti kasnije u svojoj karijeri. Pesma je postala gorko-slatki poklič u godinama nakon njene smrti, i dalje terajući sve na plesni podijum.

Prince — Purple Rain

Pesma Purple Rain je besprekorno urađeno remek-delo koje osvetljava sve ono što je Prinsa Rodžersa Nelsona učinilo apsolutnom legendom — njegov dar za jedinstvene melodije, multiinstrumentalizam, neobična vokalna sposobnost i neuporediva sposobnost da apsolutno vlada nad solo gitarom. Ova pesma predstavlja Princa u svom najboljem izdanju, pa je samim tim upečatljiva isto kao i pre skoro 40 godina.

Madonna — Express Yourself

Među Madoninim poslednjim megahitovima iz 80-ih, pored Express Yourself sa albuma Like a Prayer, nalaze se i pesme Like a Virgin, Material Girl, Papa Don't Preach — a svaka od njih bi lako mogla da završi na ovoj listi. Ali ipak, pesma Express Yourself je večna himna za svakoga ko traži pesmu o sopstvenom zagrljaju individualnosti.

Guns N’ Roses — Sweet Child O’ Mine

Od blistavog uvodnog rifa do neboderskog refrena, Sweet Child O’ Mine je postala rok himna sa dubinom i melanholijom. Odjednom, Guns N’ Roses su postali najveći rok bend svoje generacije. Aksel Rouz je u to vreme radio na pesmi posvećenoj svojoj tadašnjoj partnerki, Erin Everli. Bio je to drugačiji stil od razmetljivog hvalisanja koje je obično definisalo Rouzovo pisanje. Ovde je upoređen odnos sa svojom partnerkom sa onim iz nevinijih vremena, posebno značajno s obzirom na Rouzovo traumatično detinjstvo.

Tina Turner — What’s Love Got to Do With It

Nakon što se konačno razvela od svog nasilnog muža Ajka, Tina je izbacila svoj hit album Private Dancer i njegov singl na vrhu liste, What's Love Got to Do With It, i oni su učinili ovu ikonu tvrdog soula solo superzvezdom. What's Love Got To Do With It je osvojila tri Gremija — uključujući nagrade za ploču godine, za pesmu godine i za najbolju žensku pop vokalnu numeru. U spotu pesme Tina se šepuri Njujorkom u teksas jakni, kožnoj mini-suknji, sa razbacanom, natapiranom frizurom i prekrivena modricama u prkosno srećnom primeru nezavisnosti.

Michael Jackson — Beat It

Kratki film Majkla Džeksona za Beat It bio je drugi od tri kratka filma proizvedena za snimke iz albuma Thriller, koji nastavlja svoju vladavinu kao najprodavaniji album svih vremena. Majkl je dozvolio da se Beat It koristi za nacionalnu reklamu javnog servisa protiv vožnje u pijanom stanju. Kratki film je prikazao skup rivalskih gradskih bandi, sa mešavinom plesača i stvarnih članova losanđeleskih bandi, ujedinjenih Majklovom strastvenom porukom o nenasilju.

Osećao sam da Beat It treba tumačiti bukvalno, onako kako je napisano, jedna banda protiv druge na teškim urbanim ulicama, napisao je Majkl u svojoj autobiografiji Moonwalk iz 1988.

Nesumnjivo je da je duh muzike osamdesetih još uvek prisutan, što samo govori o tome da su ovi muzički umetnici napravili vanvremenske hitove koji su poznati širom sveta. 

O autoru