Koliko god se trudili da svaki detalj odevne kombinacije bude na svom mestu, često nam se događa da nam fali baš taj mali detalj koji bi upotpunio sve, a to obično predstavlja neki komad nakita. Međutim, iako nakit predstavlja glavni modni dodatak, da li se iko od nas nekada zapitao kako se pravi nakit? Jelena Dinić je višestruko nagrađivana dizajnerka iz Niša, koja je za Studentski dnevni list govorila o dizajniranju nakita, svojoj karijeri, inspiraciji, ali i o takmičenju u Italiji na kom je nedavno osvojila nagradu. 

Jelena Dinić je naizgled obična građanka, majka i supruga koja nakon završetka srednje umetničke škole na odseku Dizajn tekstila, upisuje arhitekturu gde stiče stručno znanje u likovnom smislu, upoznaje teoriju forme i sve njene elemente kao što su kompozicija, kontrast, perspektiva i sve ostale likovne elemente koji zajedno čine estetiku. Ona veruje, da osim što otkrijete svoj kreativni dar, nadogradite ga stečenim znanjem i iskustvom, morate istinski da ga volite da bi se bavili time, što je posebno važno ukoliko se bavite bilo kojim vrstom umetnosti i dizajna. 

Ljubav prema nakitu, konkretno, rodila se davne 2000. godine, kada sam sa svojim suprugom ugrađivala cirkone u nakit. Taj posao smo radili četrnaest godina, gde sam pored toga upoznala i sve ostale tehničke karakteristike nakita i kompletan proces proizvodnje. Logičan sled nakon toga je bio da sama kreiiram nakit, te sam sama tada prvi put ručno izmodelovala u vosku svoj prvi komad nakita. Kada je zlatara za koju sam radila tada kupila svoj 3D printer, dobrovoljno sam se javila i krenula da učim softver za 3D modelovanje nakita i to se pokazalo kao pun pogodak, započinje priču Jelena. 

Na Međunarodnoj izložbi sajma zlatarstva i časovničarstva Sjaj u Novom Sadu, Jelena se prvi put oprobala u takmičarskim vodama, gde su njeni radovi za zlataru MM Stanimirović četiri godine zaredom osvajali veliku zlatnu medalju. Jelena danas ima svoju dizajnersku agenciju, ali i pored toga već dvadeset i tri godine uspešno sarađuje sa zlatarom u kojoj je i počela da gradi svoju karijeru. 

3

Foto: SDL redakcija/ Danica Popović 

I pored toliko duge karijere, Jelena inspiraciju nalazi svugde oko sebe, pa samim tim smatra da svaki umetnik treba na sličan način da razmišlja. 

Inspiracija je svuda oko nas i ceo svet je neiscrpan izvor informacije. Inspiriše me pesma koju sam čula, film koji sam pogledala, pogled u zvezdano nebo. Koliko god čovek mislio da je sve rečeno i viđeno, smatram da uvek ima nešto što nije rečeno i što niko nije otkrio, kaže ona. 

Od svih nagrada koje je osvojila, Jelena nam je otkrila da je posebno ponosna na nagradu koju je osvojila u Italiji i svojom pričom nas povela iza kulisa takmičenja, pripreme komada i same dodele nagrade koja ima posebno mesto u njenom srcu. 

Cela ideja za stvaranje tog pobedničkog komada je nastala 2021. godine, tokom epidemije, kada smo svi bili zatvoreni i kada sam bila odvojena od svoje ćerke koja studira u Beogradu. U tom periodu sam stalno provodila vreme na balkonu, i tokom jedne večeri kada sam razgovarala sa ćerkom pogledala sam u nebo i videla pun Mesec. Rekla sam i njoj da to uradi, što me je navelo da razmišljam o načinu na koji nas Mesec povezuje i tada se rodila ideja za stvaranje komada koji je pun simbolike. Moja ćerka se zove Mina, a poreklo njenog imena je nastalo od grčke reči menas što znači Mesec, te je nekako ljubav prema njoj zajedno sa tom simbolikom i karakteristikama Meseca i karike, dovela do pobede, ističe ona. 

5

Foto: SDL redakcija/ Danica Popović 

Kako dalje objašnjava, sam proces prijave je bio jako komplikovan i skup. Od toga da su kriterijumi jako strogi kada je u pitanju dokumentacija koju je morala da pripremi za to, do dozvola, licenci, mnogih pravnih dokumenata, pa sve do materijala u određenim formatima sa jasno ispisanim tehničkim karakteristikama. Nagrada nije bila novčana, ali kako je ovo bilo njeno prvo samostalno takmičenje, afirmisana je kao dizajner na svetskom nivou i stavljena na listu svetskih dizajnera, kako kaže, prema sajtu Desinger rankings gde je zauzela 16. mesto u Srbiji. 

Postala sam član svetskog dizajnerskog konzorcijuma, što je meni zapravo i najvažniji deo nagrade. Nagrada nije novčana, nisam dobila novac, ali sam dobila afirmaciju i međunarodnu PR kampanju u vrednosti od 50.000 evra, publikacije i članci su objavljeni na brojnim sajtovima, na četrnaest jezika i imam pravo da koristim te materijale doživotno, a moji radovi izloženi su na mnogim izložbama širom sveta, od kojih su poslednje bile u Kini, Indiji i Poljskoj, objašnjava Dinić. 

Jelena je osvojila treću, bronzanu nagradu, što kako ističe nije mala stvar, s obzirom da je u konkurenciji bilo čak 130 zemalja iz celog sveta. Stručni žiri nije znao za kog umetnika glasa, a kako Jelena kaže drago joj je što su stručni ljudi glasali za nju i prepoznali nešto baš u njenom radu. 

Imala sam priliku i da ih upoznam i porazgovaram sa njima i brojnim drugim kolegama, na ceremoniji dodele nagrada, kao i na gala večeri i izložbi pobedničkih komada pod nazivom – Muzej dizajna, koja se odvila na jezeru Komo u istorijski zaštićenoj zgradi nacionalnog teatra, tokom koje sam proživela nezaboravno, gotovo filmsko iskustvo, dodaje.

1

Foto: SDL redakcija/ Danica Popović 

Jelena nam je zatim objasnila da u takmičenju postoji više kategorija, te da je bilo još nekoliko kandidata iz Srbije, koji se nisu prijavili na ovaj način, te ih nije bilo na dodeli, međutim, ona navodi da joj je izuzetna čast što je predstavljala baš našu zemlju, jer smatra da zlatarska industrija, iako je generalno mala, zapravo je kod nas dosta razvijena i to posebno na jugu Srbije, te veruje da u ovoj sferi mi nimalo ne zaostajemo, već idemo u korak sa vremenom, čak i da prednjačimo u odnosu na mnoge naprednije zemlje regiona.

Prema njenom mišljenju na sajmu u Novom Sadu, predstavila je svoj najkreativniji i najkvalitetniji komad nakita. 

Postoji predmet za koji mislim da je najkreativniji i da priča jednu posebnu priču, a to je bio moj prvi izazov, zadatak koji mi je zadat dok sam još radila u zlatari, da napravim nešto upravo za sajam Sjaj i to je bio set koji se zvao Sway i predstavljao je leptira u pokretu. Jedna simetrična tvorevina, set koji se sastoji od prstena priveska i minđuša. Inspiracija za ovaj komad je pokret, to se ogleda u tome što su krila izmeštena i podignuta. Dok se set modelovao bila sam zadovoljna, međutim, kada sam ga videla proizvedenog i kada sam ručno uradila kamenje, malo je reći da sam se oduševila. Set je malo ekstravagantniji, tako da nije toliko nosiv za svakodnevne varijante, jer je prsten dosta glomazan, a minđuše su osmišljene da predstavljaju polovine krila leptira, pojašnjava ona. 

4_a7371

Foto: SDL redakcija/ Danica Popović 

U svojoj dosadašnjoj karijeri uradila je preko 3000 modela nakita, ali postoje i oni koji su najprodavaniji i najpraktičniji, te nam je Jelena malo i pričala o tome i ujedno objasnila svoje lične preferencije kada su izrada i estetika u pitanju.

Najpraktičniji za rad su oni jednostavni vanvremenski modeli, koje i sama jako volim i koji nemaju neki kamen koji štrči, međutim, ima i onih anatomskih modela, gde je kamen tako ufasovan da nema nikavog načina da bilo šta zakači odeću ili čarape, što je ženama jako bitno. Danas je sve aktuelnije prirodno drago i poludrago kamenje koje je pristupačnije nego što je nekada bilo. Tako da sve češće srećemo sitnije komade dijamanata ili poludrago kamenje kao što su ametist ili akvamarin, a posebno su popularni i takozvani fensi safari sa posebnim karakteristikama koje im omogućavaju raznolikost boja. Sve je popularnije i roze zlato, a moj lični favorit su uvek belo zlato i srebro, kazala je ona. 

I za sam kraj razgovora, Jelena kaže da se od nakita najviše nosi prstenje, mada smatra da su minđuše upadljiviji komad nakita. 

Sada imamo popularnu kombinaciju različitih materijala. Na primer kombinacija metala sa drvetom ili svilom, i sve se više vraćamo tim nekim organskim materijalima sa kožom i keramikom, kao i kombinacijama sa dragim ili veštačkim kamenjem, ukazuje ona.

Međutim, dizajnerka se nadovezala i objasnila da preporuka i sam izbor nakita zavisi od mnogo faktora kao što su oblik lica ili frizura, kao i od ličnih afiniteta, jer osoba prosto mora sama da oseti i poveže se sa komadom nakita, kao i sa komadom garderobe ili bilo čega što će kupiti. 

O autorima