Peti „Teatar na raskršću”, završen je 8. septembra. Učesnicima festivala dodeljene su nagrade, a bez premca je po nagradama, kao i po utiscima, najbolja bila „Ćelava pevačica”, predstava Centra za kulturu Tivat iz Crne gore koja je osvojila sedam od ukupno 13 nagrada. Ovogodišnji „Teatar na raskrću” zatvoren je predstavom „Koštana” niškog Narodnog pozorišta u režiji Jane Maričić.
Voditeljska štafeta ovogodišnje dodele nagrada pripala je glumcima Marku Radojeviću i Milici Dimitrijević, koji su i zvanično otpočeli poslednje veče festivala.
Prva nagrada bila je od strane novinarskog žirija, što je ujedno i prva nagrada koja je otišla u ruke Ćelave pevačice. U svom obrazloženju, novinarski žiri objasnio je zbog čega je ova predstava zaslužila nagradu koju je primio direktor Centra za kulturu Tivat Goran Božović.
U predstavi je ostvaren sklad svih segmenata koji čine jedno umetničko delo visokih vrednosti. Od izvanrednog prevoda na pokrajinski dijalekt, preko vizuelnih elemenata predstave, zrele, a nadahnute glume i kao i uvek autentičke rediteljske vizije Jagoša Markovića, saopštila je Slađana Ostojić u ime novinarskog žirija.
Poput prethodne nagrade, i nagrada stručnog žirija otišla je u ruke istoj predstavi, čije se obrazloženje najviše fokusiralo na majstorski prenetu radnju iz originalnog Joneskovog dela u Boku Kotorsku.
Joneskovu ''Ćelavu pevačicu'' Jagoš Marković seli u Boku Kotorsku, adaptira ga u mediteranski stil zahvaljujući prevodu na bokeški dijalekt Nevena Staničića, bilo je njihovo objašnjenje.
Foto: SDL redakcija/ Katarina Aleksandrović
Nagrade koje su se dodeljivale učesnicima su statueta i povelje Teatra na raskršću, novčane nagrade, a najbolje glumce festivala očekivali su i zlatnici.
Treća u nizu nagrada otišla je u ruke Sandre Bugarski, glumice koja je svoje ostvarenje imala u predstavi Ćelava pevačica u ulozi Meri, kućne pomoćnice koja naizgled ima sporednu ulogu, ali i više nego dobro ovladava njome.
Nagrada za posvećen glumački izraz u kome od naizgled sporedne uloge vaja glumačku minjetu diskretno, a opet vrlo dominantno vladajuće drugim planom scenske kompozicije, navedeno je u objašnjenju.
U ruke Slovenačkog narodnog gledališta Nova Gorica otišle su dve nagrade. Nagrada za scenski pokret koja je otišla u ruke glumice Lare Ekar Grlj, dok je nagrada za originalnu scensku muziku pripla Mitju Vrhovniku Smerkaru za predstavu Antigona, koja je inače i otorila ovogodišnji Teatar na raskršću.
Naroden teatar Ivan Vazov iz Sofije, sa ovog festivala takođe je odneo dve nagrade - nagradu za scensko ostvarenje kao i nagradu za najboljeg mladog glumca koja je otišla u ruke Martinu Uzovu. Bugarska je ove godine gostovala predstavom Elementarne čestice šestog dana festivala.
Foto: SDL redakcija/ Katarina Aleksandrović
Ćelava pevačica pored već pomenutih nagrada dobila je svoje priznanje i u kostimografskom ostvarenju Marije Marković Milev, a nagrade za najbolju mušku i žensku ulogu otišle su u ruke Olgi Odanović i Branku Vidakoviću koji su imali centralne uloge u Ćelavoj pevačici.
Iz predstave Poetesa Narodnog pozorišta Novog Sada, istakla se Milica Stojadinović koja je ovogodišnja dobitnica nagrade za najbolju mladu glumicu, a ona je u par reči izrazila svoju zahvalnost.
Hvala vam mnogo, pre svega vama publiko i ovom divnom pozorištu i želela bih samo da kažem da je ovo moja prva nagrada. ali je ovo nagrada svih nas, jer pozorište bez publike ne postoji. Hvala vam što čuvate umetnost, rekla je Milica.
Foto: SDL redakcija/ Katarina Aleksandrović
Gradsko satiričko kazalište Kerempuh iz Hrvatske dobitnik je nagrade za najbolju režiju Paola Mađelija, koji je poslao pismo zahvalnosti. .
Htio bih se srdačno zahvaliti na časti kojom ste mi ukazali dodelom nagrade za predstavu ''Subota, neđelja i poneđeljak''. Zahvaljujem vam u ime čitavog ansambla Kerempuha i pozdravljam festival ''Teatar na raskrću'' kao i publiku i moje prijatelje u vašem gradu, naveo je Mađeli u svom saopštenju.
Konačno, nagrada za najbolju predstavu otišla je u ruke, nikome drugom, do Ćelave pevačice, koja je obeležila ovogodišnji Teatar na raskršću.
Izvođenje predstave ''Ćelava pevačica'' je po mnogim parametrima ostavilo najjači utisak kako na publiku tako i na članove stručnog žirija. Majstorski transponovan u Boku kako jezički tako i vizuelno i mentalitetski, režija Jagoša Markovića nas još jednom, nažalost poslednji put, dovodi do suza i smeha na način na kome malo kome može poći za rukom. Kolektivna igra glumaca koji posvećeno i partnerski donose Joneskov komad svoju fantastičnu energiju i glumačko umeće nesebično i bez zadrške daruju publici, stvarajući jedinstveno i katarzično pozorišno iskustvo, navedeno je u objašnjenju.
Foto: SDL redakcija/ Katarina Aleksandrović
Za sam kraj, publici se obratio Goran Božović. On je govorio o lepoti predstave, što su i mnoge nagrade sa drugih festivala, zajedno sa niškim i potvrdile, a rekao je par reči i o Jagošu Markoviću.
Hvala vam što ste na izvanredan način ispratili izvođenje naše predstave, što ste nas nagradili gromoglasnim aplauzom na šta smo navikli kada je u pitanju ova predstava. Ali bez laskanja, ovacija niške publike je na neki način bila drugačija i tokom predstave i nakon izvođenja predstave. Ova predstava je nastala pre godniu dana i to je prva samostalna produkcija Centra za kuluturu Tivat nakon pauze od šest godina. Sudbina se poigrala s nama pa je odredila da to bude i poslednja režija Jagoša Markovića i ova predstava u punom smislu predstavlja testament Jagoša Markovića, ne samo što je poslednja već iz razloga što je nepogrešivo ugradio sebe u ovu predstavu, naveo je Božović.
Nakon dodele nagrada, festival je zatvoren predstavom Koštana, koja iako se već nalazila na repertoaru Narodnog pozorišta ni ovog puta nije ostala uskraćena ovacijama publike, pa je peti Teatar na raskršću završen pesmom, aplauzom i u novom iščekivanju nerednog festivala.
Podsetimo, ove godine prikazane su predstave: Antigona Slovenskog narodnog gledališča Nova Gorica, Mister dolar Narodnog pozorišta u Beogradu, Poetesa Srpskog narodnog pozorišta i UG Novi tvrđava teatra iz Novog Sada, Subota, neđelja i poneđeljak Gradskog satiričnog kazališta Kerempuh iz Hrvatske, Ćelava pevačica Centra za kulturu Tivat, Elementarne čestice Naroden teatra Ivan Vazov iz Bugarske.