Agusti Viljaronga važi za jednog od najuglednijih španskih režisera čiji su igrani filmovi i dokumentarci teških i kontroverznih tema obeležili poslednje dve decenije dvadesetog veka. Inspirisan očevim pričama o detinjstvu tokom Španskog građanskog rata, Viljaronga je u filmsku industriju ušao sa psihološkim trilerom ,,U staklenom kavezu’’. Upravo će ovaj film u istoriji ostati upamćen kao jedan od najuznemirujućih igranih filmova koje je iznedrila era osamdesetih, ali i najbolji i najnagrađivaniji film Agustijeve duge karijere.

Viljaronga je bio otvoreno gej, što je za vreme njegove mladosti bila neprihvatljiva pojava u Evropi. Ipak, svoju seksualnost je jasno odražavao u gotovo svim svojim filmovima, mešajući je uz ostale teme kojima bi se određeni film bavio. U staklenom kavezu zato i važi za njegov najkontroverzniji rad, budući da kombinacijom homoseksualnosti, nacizma, nasilja i pedofilije gradi jednu tragičnu celinu sa porukom da osveta ne leči traumu, već je produbljuje i pretvara u dugoročnu generacijsku kletvu.

Film prati Klausa, doktora koji je tokom Drugog Svetskog Rata vršio najgnusnije eksperimente na deci. Padom Trećeg Rajha, Klaus beži u Kataloniju gde nastavlja da se bavi svojim sadističkim praksama. Kako mu tokom jednog od nebrojenih zločina mladi Angelo krade inkriminišuće fotografije i spise, Klaus pokušava da izvrši samoubistvo. Bezuspešan čin ga dovodi do potpune telesne paralize i problema sa disanjem, te život nastavlja u čeličnim plućima, sa nesrećnom i nezadovoljnom suprugom koja mu tajno priželjkuje smrt.

Angelo se vraća i lažno predstavlja kao medicinski radnik koji Klausu može pružiti potpunu negu. Mada supruga Grizelda okleva, Klaus insistira da Angelo ostane sa njima. Tada počinje začarani krug bezumnog nasilja radi osvete. Angelo rekreira iživljavanje koje mu je Klaus priredio, i čitajući spise koje mu je prethodno ukrao preuzima ulogu zlikovca. Nakon što mu ubije ženu, razvija čudnu vezu sa Renom, Klausovom ćerkom, za koju se ispostavlja da je kroz sve ove godine trpela nasilje od strane Grizelde. Konstantnom imitacijom i rekreiranjem Klausovih nedela, Klaus počinje da se plaši da će Angelo ubiti Renu, te je savetuje da pobegne. Angelo Renu nalazi i vraća je u kuću. Ubija Klausa i ulazi u čelična pluća, potpuno preuzimajući Klausov identitet, dok Rena preuzima Angelov, naglašavajući nastavak začaranog kruga osvete, mržnje i nasilja.

Zbog teških tema koje obrađuje, U staklenom kavezu je zabranjen u Australiji, dok u Velikoj Britaniji namerno nije prošao kroz filmsku klasifikaciju iz straha da bi mogao biti zabranjen. Na proslavi tridesetogodišnjice Teddy Awards filmskog festivala Berlinale, film je prikazan široj nemačkoj publici. Osvojio je honorarnu nagradu Josef Plato na filmskom festivalu Gent u Belgiji 2019. godine. Stiven Holden je film okarakterisao kao Elegantni, uznemirujući prvi film mladog španskog pisca i režisera Agustija Viljaronge, koji služi kao osvetnička fantazija najhladnije zlobe.

Dok iziskuješ osvetu, iskopaj dva groba. Jedan za sebe samog.

           – Daglas Horton

O autoru