Najuočljiviji po zelenoj, ekcentričnoj sovi, „Duolingo” pokrenut 2011. godine od strane Luisa fon Ahna i Severina Hakera, brzo je postao jedna od popularnijih svetskih platformi za učenje jezika. Sa preko 500 miliona registrovanih korisnika i podrškom za više od 40 jezika, obećava zabavan, interaktivan način za upoznavanje sa novim jezikom. Međutim, postavlja se pitanje: da li je „Duolingo” puko učenje ili vešto prikrivena igra?

Jedna od neospornih prednosti Duolinga je njegova pristupačnost. Uglavnom je besplatan, lako dostupan na mobilnim telefonima, kao i na internetu i jednostavan za korišćenje. Lekcije su kratke, pa ne oduzimaju mnogo vremena i prilagodljive su užurbanim i haotičnim danima.

Sama aplikacije je zasnovana na poenima, značkama i nagradama koje se dobijaju prelaskom lekcija, nivoa, poglavlja i izazova. Nastavni plan aplikacije sastoji se od mešavine vežbi prevođenja, prepoznavanja reči, fraza i rečenica, aktivnosti popunjavanja praznina u rečenici, vežbi izgovara i zadataka sa akcentom na vežbanje gramatike.

Ukoliko osoba svaki dan koristi Duolingo i pređe barem jednu lekciju dobija vatricu i svakodnevnim korišćenjem počinje da ih sakuplja. Samim tim se postavlja ključno pitanje: da li su korisnici Duolinga više fokusirani na prikupljanje vatrica ili na učenje odabranog jezika?

Shodno tome, ova aplikacija ima nekoliko mana, odnosno nedostataka, koje treba pomenuti. Duolingo nema dovoljno detaljna gramatička objašnjenja, što može zbuniti korisnike aplikacije i dovesti do zaostajanja u gradivu. U poređenju sa tradicionalnim kursevima jezika, rečnik je ograničen, a postoji i preterano oslanjanje na ponekad nezgrapne i veštačke fraze. Neminovno je da se Duolingo koristi kao pomoćno sredstvo, ali oni kojima je cilj tečan govor svakako bi trebalo da svoje znanje dopune metodama poput kurseva, materijala za čitanje i upotrebom jezika u stvarnim situacijama.

Suprotno tome, Duolingo ima dosta prednosti poput besplatnog osnovnog pristupa velikom broju jezika, kratkih, interaktivnih lekcija koje su idealne za svakodnevnu praksu, motivišuće gamifikacije koje drže korisnike angažovanim, vežbe slušanja za poboljšanje razumevanja i mnoge druge.

Ono što je takođe važno napomenuti jeste Duolingo Plus čije korišćenje, uz prethodnu pretplatu od 7 dolara mesečno, uklanja oglase, pruža neograničena srca (omogućavajući više grešaka pre kazni) i nudi poboljšanu analitiku učenja. Kako je već i očekivano, besplatna verzija se izdržava kroz oglašanje, pa su korisnici Duolinga (a ne Duolinga Plus) prinuđeni da gledaju po jednu reklamu nakon svake završene lekcije.

Kao aplikacija za šturo učenje ili, pa čak, obnavljanje jezika, Duolingo je i te kako zadovoljavajući. Međutim, korisnici koji žele više znanja i dublja objašnjenja ostaju uskraćeni toga. Nekima korisni alat za samo upoznavanje jezika i motivaciju, a nekima zabavna aplikacija za skupljanje poena i vatrica, osnovni cilj Duolinga ostaje neosporan – učenje.

 

O autoru