U svetu „point and click” igara, studio LucasArts decenijama je bio sinonim za najkvalitetnije avanture u industriji. Ovaj legendarni studio je tokom osamdesetih i devedeseth godina prošlog veka izdao niz nezaboravnih naslova koji su, zahvaljujući svojim dobrim pričama i interesantnim zagonetkama, popularizovali ovaj žanr. Jedna od takvih igara je upravo „Grim Fandango” iz 1998. godine, koja se smatra jednom od najkreativnijih pustolovina u istoriji gejminga. Sa elementima meksičkog folkora, mračnim stilom i šarmantnim humorom, ova igra donosi jedinstvenu priču o Meniju Kalaveri, turističkom agentu u zagrobnom životu.

Krajem devedesetih godina, ruže su sve manje cvetale za studio LucasArts. Point and click žanr bio je na izdisaju, prethodni projekti nisu uspevali da se približe uspesima franšize Monkey Island, a na tržištu su se sve više cenile grafički atraktivnije igre. U takvoj atmosferi, Tim Šafer je dobio zeleno svetlo za igru koja bi zadržala dotadašnji šarm i humor, ali u novom odelu sa 3D grafikom i filmskom noir pričom. Inspirisan meksičkom kulturom, pre svega Danom Mrtvih, nastao je Grim Fandango. Ipak, igra nije ostvarila komercijalan uspeh koji je studio očekivao i to je kasnije dovelo do povlačenja sa tržišta point and click igara. Uprkos tome, kritike su bile oduševljene, a vreme je pokazalo da je rezultat opravdao svako uloženo vreme i sredstvo, zbog čega ova igra danas važi za kultni klasik.

Srce i duša igre je njen glavni lik, Meni Kalavera, kostur iz zagrobnog sveta, koji radi kao turistički agent u Odeljenju za smrti. Njegova zaduženja su da pomaže preminulima da pronađu svoj mir kroz četvorogodišnje putovanje do konačnog odmorišta. Kada Meni upozna Mercedes Kolomar, ženu koju dokazi o dobrim delima iz života čine dostojnom luksuznog brzog prevoza ali koja dobija samo pešačku kartu, počinje put koji će ga provesti kroz korupciju, zavere i intrige zagrobnog sveta. Za igru koja se oslanja na duhovite opaske, Meni je idealan lik. On je harizmatičan, sarkastičan, ciničan i ponekad sebičan, ali ipak dobar. Nije savršen, ali ni ne mora da bude. Sve te mane ga čine ljudskim, iako je kostur. Poput njega i drugi likovi, bili oni pozitivni ili ne, dobro su napisani, sa svojim motivacijama i osobinama koje ih čine nezaboravnim.

Grim Fandango uspešno spaja elemente komedije sa noir stilom i tako kroz vešto napisane dijaloge gradi filmsku atmosferu koja guta igrača u svoj svet. Vizuelni stil igre se u potpunosti oslanja na retro estetiku, koja je nadograđena meksičkom kulturom kao osnovom u izgledima likova i kulturnom kontekstu. Sve to, uz 3D grafiku stvara svet koji deluje šarmantno privlačno. Svaka scena je režirana tako da izgleda kao da je rađena kao kadar iz klasičnog holivudskog filma sa osvetljenjem i različitim uglovima kamere. Scenario je najbitniji deo ove igre bez ikakve sumnje. Radi se o inteligentno napisanoj priči koja sigurno balansira između humora i drame. Šale su duhovite, pune sarkazma i cinizma sa čestim referencama na popularnu kulturu, ali bez preterivanja u tim segmentima, jer humor proizilazi iz situacija i likova. Soundtrack Pitera Mekonela je još jedan šarmantni začin koji spaja tradicionalnu meksičku muziku sa američkim džezom.

Grim Fandango predstavlja značajan korak u evoluciji point and click avantura. Osim 3D grafike, bitna promena bila je i u kontrolama, karakteristično kliktanje po ekranu zamenjeno je tastaturom. Rešavanje zagonetki je nekad jednostavno a nekad komplikovano ali je uvek logično, intuitivno i u skladu sa pričom. Zato igra traži od igrača da obraća pažnju na sve scene, razume svet igre i ponašanje glavnog lika.

I danas, skoro tri decenije od originalnоg izlaska, ova igra se smatra jednim od vrhunaca point and click žanra. Grim Fandango je potpuno igračko iskustvo sa dobrom pričom, interesantnim vizuelnim stilom i zagonetkama kojima uspeva da privuče igrača. Menijevo putovanje је metaforа za način na koji se ljudi suočavaju sa greškama iz prošlosti i težnju da budu bolje verzije sebe. Zajedno sa izuzetnim humorom i šarmom, ovo je iskustvo koje igrači razumeju bez obzira na njihove godine ili iskustvo sa video igrama.

Remasterizovana verzija igre iz 2014. godine dodatno je proširila krug onih koji mogu da dožive ovu priču. Modernizovanjem igre bez narušavanja njenog duha, kroz bolju grafiku, kontrole i prateće komentare autora igre, ona je dostupuna i novoj generaciji, ali i punije iskustvo kojem stari igrači mogu da se vrate i podsete zašto je ova igra ostala u njihovim srcima.

Za sve ljubitelje point and click žanra, Grim Fandango je nezaobilazna lektira koja spaja retro šarm sa porukama koje ne blede. Teme poput iskupljenja i potrage za smislom vanvremenske su i univerzalno razumljive, bez obzira na to kojoj generaciji igrač pripada. Ova igra je nostalgičan podsetnik na onu posebnu vrstu ljubavi prema video-igrama. Ljubavi koja proističe iz njihove jedinstvene moći da nas povedu na putovanja kroz svetove i priče koje zauvek ostaju u sećanju.

O autoru