U ponedeljak 18. novembra u Media i reform centru održana je radionica „Informacioni haos” koja se ostvaruje u okviru CoachMIL projekta Instituta za medije i različitost - Zapadni Balkan. Radionica je uključila različite fenomene poput pogrešnih informacija, dezinformacija, zlonamernih informacija koje utiču na javno mnjenje plasiranjem neistinitih informacija ili (polu)istinitih informacija u zlonamerne svrhe. Moderatori su bili novinar Media i reform centra Filip Petković i urednica portala „Youth Vibes” Teodora Radojičić.
Na početku radionice moderatori su objasnili šta je zapravo glavni zadatak medija i kako i gde informacioni haos zapravo nastaje.
Prvo da definišemo koji je glavni zadatak medija, jer to je ono gde informacioni haos kreće kada mediji ne rade svoj zadatak ili ga rade kako to tržište zahteva, kada su više okrenuti time da zarade nego javnom interesu. Glavni zadatak medija sastoji se zapravo u prenošenju različitih vrsti informacija i to širokoj javnosti, dakle mediji jesu kanal komunikacije, komuniciraju sa ljudima putem različitih medijskih elemenata i to su novine, radio, televizija, internet, dakle i tradicionali i novi mediji, rekao je Petković.
On je dodao i to kako mediji danas imaju šire značenje, kako informacioni haos zapravo kreće sa pojavom novih medija, odnosno kada su mediji ušli na internet i kada ne zavise više od prostora i vremena. Jedna od učesnica radionice istakla je da, iako su novi mediji rasprostranjeniji, ljudi i dalje više veruju tradicionalnim.
Foto: SDL redakcija/Lea Mitić
Ono što bitno razlikuje tradicionalne i nove medije je neki pravni okvir, činjenica je da i u tradicionalnim medijima imamo svašta, ali nekako je to striktnije regulisano u odnosu na nove i novi će tek da se razvijaju i ne znamo kako će to da izgleda. Ali, to je jedino što ih razlikuje i mislim da se zbog toga možda malo više veruje tradicionalnim medijima zbog činjenice da mora da postoji neki filter dok je sa novim to malo nemoguće, dodala je jedna od učesnica radionice.
Na kraju prvog dela radionice objašnjeno je kako za informaciju ne može da se kaže da je lažna jer je sama odlika informacije da mora da bude tačna, a ako nije onda prelazi u pogrešnu informaciju, dezinformaciju ili zlonamernu informaciju.
Ne može da se kaže da je informacija pogrešna, jer informacija sama po sebi mora da bude tačna. Informacija uvek mora da bude ispravna, reći netačna informacija nije tačno, nije spojivo, to je dezinformacija, a informacija je samo ono što je istinito, objasnio je Petković.
Ogromna količina informacija i informacioni haos može da stvori veliko nepoverenje u medije, ali i među ljudima i zbog toga je vrlo važno da, pre nego što se donese neka odluka, uzme u obzir što više informacija o toj određenoj temi. Za informisani izbor bitno je prepoznati i filtrirati informacije koje su štetne.