Na putu ka ravnopravnijem i pravednijem društvu, mediji igraju ključnu ulogu u oblikovanju percepcije o ženama i rodnim ulogama. Upravo zbog toga, Femmedia forum, zakazan za 9. novembar ima cilj da otvori prostor za razgovor o rodnim stereotipima i govoru mržnje prema ženama u medijima. Ovaj događaj, proistekao iz entuzijazma mladih aktivista i inspirisan međunarodnim iskustvima, postavlja pitanje – zašto su žene često prikazane kroz okvire koji umanjuju njihovu vrednost i kako možemo to promeniti? Forum nije samo prilika za razgovor, već i za akciju koja će doprineti stvaranju pozitivnijeg, osnažujućeg medijskog okruženja za žene u Srbiji.

Ideja o pokretanju ovog projekta, kako objašnjava koordinatorka Milica Marković nastala je sasvim slučajno dok je bila na BOLD razmeni u SAD-u prošle godine. A po povratku u Srbiju, sa svojim timom počela je da radi na projektu, mesecima osmišljavajući koncept koji će približiti značaj rodnih stereotipa.

U našim medijima svakodnevno možemo naći primere lošeg izveštavanja o ženama koje plasira stereotipe koji su duboko ukorenjeni u našem društvu. Baš zato što su ti stereotipi prisutni već decenijama, izuzetno je teško otrgnuti se njima i posmatrati žene van već ustanovljenih okvira, objasnila je ona.

Tokom svog rada u nevladinom sektoru imala je priliku da razgovara sa mnogim ženama koje su je inspirisale da istraži teme feminizma i prisustva žena u javnom prostoru. Ti razgovori postali su okosnica njenog promišljanja o tome kako su žene predstavljene u medijima. Takođe, prekretnica je bila prošlogodišnja izborna kampanja kada su uvrede na račun žena bile glavna tema naslovnih strana.

Istraživanje koje je sproveo tim Femmedia usmereno je na to kako se ljudi osećaju dok prate vesti o ženama, a ono je pokazalo da se čak 35 odsto ispitanika susreće sa seksizmom u medijima.

To je poražavajuće, jer mi u javnoj sferi imamo toliko uspešnih žena o čijim uspesima se ne govori, ali se mnogo češće iznosi njihov prljav veš u javnosti, objasnila je Milica osvrnuvši se na statističke podatke do kojih je došao njen tim.

Pored toga, organizatorke projekta saznale su da su teme kao što su žensko zdravlje, osvetnička pornografija i nasilje nad ženama često prisutne na društvenim mrežama, dok šira medijska sfera ostaje u senci ovih važnih tema. Ipak, istraživanje donosi i neke pozitivne rezultate. Oni pokazuju da postoji interesovanje javnosti za veću vidljivost žena u medijima.

Kreiranje panela za Femmedia događaj obuhvatilo je pažljivo osmišljavanje koje prikazuju različita interesovanja publike, ali i otvaraju diskusije o pitanjima koja se često zanemaruju.

Jedan od panela fokusira se na žensko telo, a Dragana Dukuljev će govoriti o ženskoj seksualnosti, temi koja je duboko potisnuta iz javnog diskursa. Osim toga, planiran je panel o feminizmu kao obliku aktivizma, na kojem će učestvovati Staša Ivković iz OsnaŽenih, Jelena Riznić, Ema Milenković i Ljiljana Nešić. Neizostavne su i javne ličnosti poput Nine Pavićević i Ive Parađanin Lilić koje će se osvrnuti na temu seksizma u medijima.

Verujemo da su teme koje smo izabrala zaista interesantne i da mogu dosta da podstaknu i inspirišu publiku koja bude došla, rekla je Milica.

Ipak, pred izazovom raznolikosti, svest o potrebi za muškim saveznicima u feminističkom pokretu posebno je istaknuta. Iako su feministički događaji često pretežno ženski, postoji nada da će se i muškarci sve više uključivati, doprinoseći sveobuhvatnijoj i snažnijoj zajednici.

Što se budućnosti Femmedia inicijative tiče, planovi se nižu. Pred kraj godine, u planu su nove radionice koje će dodatno proširiti opseg projekta. Organizatori veruju da Femmedia može postati platforma koja inspiriše mnoge, prevazilazeći okvire zajednice i gradeći put prema vidljivijem i trajnijem uticaju u društvu.

Na društvenim mrežama, ekipa Femmedia uspela je da stvori prostor za dijalog i razmenu ideja što ih je iznenađujuće dovelo do velikog broja ljudi. Kroz pažljivo vođene aktivnosti, stigle su do publike od preko 100 hiljada ljudi, broj koji ih ispunjava ponosom i daje dodatnu energiju za buduće poduhvate. U početku su očekivale barem poneki loš komentar, ali umesto toga, naišle su na podršku i interesovanje što ih je samo učvrstilo u nameri da prošire svoj uticaj.

Iako su onlajn platforme postale glavno mesto okupljanja, Femmedia se sve više ukorenjuje u lokalnoj zajednici Niša. Volonteri, mahom mlade osobe, priključuju se kako bi dali svoj doprinos borbi protiv stereotipa i govora mržnje. Organizacija je tek u početnim koracima, ali njihov uticaj već sada ohrabruje mlade da se pridruže i postanu deo promene.

Prisustvo na forumu samo je dodatna prilika za mlade da osnaže svoja uverenja, razgovaraju o važnim temama sa vršnjacima i, korak po korak, šire misiju Femmedie. Ovaj forum i aktivnosti koje slede za cilj imaju ne samo okupljanje, već i kreiranje zajednice gde će svest o važnosti rodne ravnopravnosti i borbe protiv mržnje postati deo svakodnevnih razgovora.

Medijske politike u Srbiji nažalost često deluju kao mrtvo slovo na papiru u suprotnosti s onim što se svakodnevno događa u praksi. Iako postoje zakoni i kodeksi koji bi trebalo da regulišu etičnost izveštavanja, stvarnost je daleko od toga – zakoni se krše gotovo svakodnevno, dok oni koji bi trebalo da budu odgovorni ostaju zaštićeni unutar svojih medijskih balona.

Poseban problem je što mediji koji etički izveštavaju to rade uvek profesionalno, međutim mnogo je više tabloida u Srbiji koji svaku situaciju koriste da pokupe koji klik više, objasnila je Milica.

Naslovi koji prate femicide ili prijave za nasilje u porodici često su šokantni i nehumani bez poštovanja prema žrtvama ili porodicama. Kazne koje ponekad dobijaju zbog ovakvog izveštavanja nisu ništa drugo do simbolične; iznosi su zanemarljivi u poređenju sa profitom koji ostvaruju kroz klikove i senzacionalizam. Za takve medije zakon je često samo mali trošak u poslovanju, dok urednici nemaju dileme, njihova motivacija je profit, a ne odgovorno novinarstvo.

Organizatorke foruma žele da posetioci sa sobom ponesu više od brošura i beleški. Svaka aktivnost, diskusija i panel pažljivo su osmišljeni kako bi, osim informacija, pružili i iskustvo koje se pamti. Kada se prostor ispuni učesnicima koji dolaze sa sličnim vrednostima i pitanjima, sve dobija dodatnu vrednost.

Očekujemo da će svaki posetilac sa sobom poneti pre svega lepo iskustvo i lepu energiju, a potom i mnogo znanja i korisnih informacija. Želimo da se na forumu svi osećaju prijatno, poštovano i inspirisano i da nastave da neguju takvu kulturu i u svakodnevnom životu, rekla je Milica.

Poruka koja stoji u osnovi foruma je jasna, a organizatorke se nadaju da će njen eho odjeknuti i dugo nakon završetka događaja. Pre svega, žele da se svaka mlada žena oseća snažno i sigurno, da zna da je dovoljna baš takva kakva jeste – pametna, lepa i hrabra.

Ali poruka nije namenjena samo mladim ženama. Organizacija foruma ima još jedan cilj – apel na medije. Forum, objašnjava Milica, treba da bude podsetnik da je poštovanje ljudskog dostojanstva na prvom mestu i da mediji imaju odgovornost da svoj posao rade u skladu sa kodeksom, štiteći žrtve, a ne koristeći njihovu bol za profit.

Na kraju, nadaju se da će energija ovog foruma inspirisati i publiku i medije na promene, pružajući mladim ženama mesto gde su istinski prihvaćene i gde će uvek moći da se oslone na zajednicu koja ih podržava.

O autorima